Akkor mi változott?
Tehát ha a második áldás, a megszentelődés volt az Azusa utca és az onnan kiinduló szolgálatok mércéje, hogyan történhetett meg, hogy hat év leforgása alatt a mozgalom többsége elvetette a megszentelődés két évszázados tanítását valami másért? (Mindjárt eljutunk ahhoz a „valami máshoz” is.) A változás részben abból eredt, hogy egyre több kereső jött nem szentség háttérből. Ezek a hívők kevéssé értették a Wesley-féle megszentelődés fontosságát és finom árnyalatait. De őket – sőt a „szentség emberek” között lévőket is szép számmal – elhódította a változás nagy hatású ügynöke, akinek a neve William H. Durham
(1873-1912).
Ahogy korábban említettük, Durham erősen karizmatikus (a szó nem teológiai értelmében) Chicago környéki prédikátor volt, aki mikor hallott a hatalmas Los Angeles-i kitöltetésről, elutazott a szerény Azusa utcai raktárházba, hogy megkapja a Szent Szellem keresztséget. Végül „áttörésig imádkozott” 1907. március 2-án. Ironikus (amint látni fogjuk), hogy Durham bizonyságtétele megjelent a
The Apostolic Faith
1907. február-márciusi számában egy cikkben, amelynek a címe: „Egy chicagói evangélista pünkösdje.” Szellemi önéletrajzában, amelyben részletesen beszámol Azusa utcai élményéről, Durham ezt írja:
Később [a megtérése után] megláttam és hittel megragadtam a megszentelődés igazságát, és a Szellem bizonyságot tett a szívemnek, hogy a munka elvégeztetett, és a Szent Szellem csodálatosan cselekedett az életemben.(16)
Itt természetesen a megszentelődés tanítására utal, amit eddig bemutattunk. Levelét erőteljes bizonyságtétellel fejezi be arról, hogy befogadta a Szent Szellemet az Azusa utcában.
Durham neve megjelenik egy tíz oldalas mini beszámolóban is a pünkösdi munkáról Chicagóban a The Apostolic Faith
1908. januári számának első oldalán. Ebben a rövid beszámolóban van egy teljesen ártalmatlannak tűnő igei kifejezés, ami a kiadvány bármely evangéliumi vagy pünkösdi olvasójának tetszett volna, és sok „Ámen”-t váltott volna ki: „Kezdettől fogva kiálltunk az egyszerű evangélium mellett, csak Jézus Krisztust prédikálva, mégpedig mint megfeszítettet.”(17) Ekkor még semmi nem keltett gyanút, még Jennie Moore-ban sem, aki szemtanúként számolt be a chicagói szolgálatról ugyanannak a számnak a következő bekezdésében. (Jennie az elsők között kapta meg a Szent Szellem keresztséget Los Angelesben, elsőrangú szolgálója lett az Azusa utcai csapatnak, és kevesebb mint négy hónappal később ő lett Mrs. William J. Seymour.)
Mindazonáltal a „csak Jézus Krisztust prédikálva” talán freudi elszólás volt Durham részéről. Thomas George Farkas pásztor a Durham életéről és szolgálatáról írt doktori disszertációjában ezt mondja:
Durham az Azusa utcában 1907 februárjában(18) történt pünkösdi keresztsége után azonnal abbahagyta az azonnali megszentelődésről szóló prédikálást. „Attól a naptól fogva, hogy a Szent Szellem leszállt rám és betöltött engem, soha többé nem prédikálhattam a második munka elméletet.” Elméletben még kitartott mellette, de már nem tudta nyilvánosan hirdetni.(19)
Valójában Durham már nemcsak hogy nem prédikálta a megszentelődést, mint második munkát, hanem elkezdett kialakítani egy új és másfajta látásmódot a megszentelődésről. És miközben alakította a tanítását, nagyon tevékeny és sikeres volt. A The Apostolic Faith-ben 1908-ban megjelent beszámoló és 1910 között Durham megalapította saját szolgálati társaságát, hogy szolgálati meghatalmazásokat adhasson chicagói gyülekezetéből. Olyan sokan látogatták az összejöveteleit, hogy a North Avenue Mission úgy vált ismertté, mint „A közép-nyugat Azusa utcája.” És szinte a pünkösdi mozgalom tényleges vezetőjévé vált, amikor a másik két vezetőt csapások érték. Először Charles Parham szolgálatát rázta meg nyilvános botrány. Azután William Seymour általa legmegbízhatóbbnak tartott Azusa utcai munkása, a szolgálat szerkesztője, meglépett a The Apostolic Faith
kiadvány nemzeti és nemzetközi levelezőlistájával. Az eltulajdonított levelezőlistával elindította a saját kiadványát, továbbra is
The Apostolic Faith
névvel(!) Portlandben, Oregon államban.(20) A levelezőlista nélkül nem bocsátottak ki több Seymour által meghatalmazott Azusa utcai kiadványt. A munkáról szóló hírek hiányában a látogatottság csökkent, és a híres Los Angeles-i munka hanyatlásnak indult.
Ahogy Parham és Seymour csillaga hirtelen elhalványult, a népszerű chicagói prédikátor és pulpitus-tehetség lett a legfényesebb csillag a pünkösdi égbolton. Ahogy hatása és hírneve növekedett, felkészült nagy bejelentésére. Meglátván a lehetőséget a pünkösdi konferencián 1910 májusában, nyilvánosan kihirdette új látásmódját a megszentelődésről evvel a címmel: „A Kálvária befejezett munkája.” A bombát ledobta. Az ebből keletkezett izgalom és tűzvihar eredménye lett az első tanításbeli szakadás a szárnyait bontogató pünkösdi mozgalomban.
Durham tanítása, amely hamar megkapta „A befejezett munka” nevet, így foglalható össze:
1. Azt állította, hogy nincs igei alapja a „kétlépéses” megtapasztalásnak (a megigazulásnak és újjászületésnek, amit a megszentelődés külön megtapasztalása követ), amely elvezet a Szellem keresztséghez. Minden – a bűnbocsánat, üdvösség, újjászületés és a megszentelődés a keresztényé lesz az engesztelésben, Krisztus egyetlen, „befejezett munkájában.”
2. Abban a „befejezett munkában” az „ó-ember” meg lett feszítve, és a bűn gyökerestől ki lett irtva a hívő szívéből. (Ez fontos pont, amelyre később még visszatérünk.) Más szavakkal, a megszentelődés azonnal és egy időben történt az újjászületéssel. A keresztény egyszerre mindent megkapott.
3. Az újjászületés után a megszentelődés folyamatos, tehát a hívő növekedhet a kegyelemben, érettségben és a Szellem gyümölcsében.
4. Csak a Szent Szellem keresztség (ahogy a pünkösdiek értették a kifejezést) következett későbbi áldásként.
Komikusnak tűnik, hogy Durham meglepetését fejezte ki a tanítása által kiváltott felháborodás miatt, mégis nyomtatásban ezt állította:
Soha nem gondoltam, hogy ez az áldott tanítás megosztást fog támasztani Isten igazi emberei között. Eszembe sem jutott, hogy a közösség próbája lesz ilyen vagy olyan módon. Egyszerűen úgy láttam, hogy ez az egyik legdicsőségesebb igazság, amit Isten… kinyilatkoztatott az embereknek… és amikor hirdettem, nem gondoltam arra, mik lesznek a következményei.(21)
Ez éppen az ellenkezőjének tűnik más írásaival szemben, köztük a következővel:
Amikor „Krisztus befejezett munkájának” igazsága elhangzott a PENTECOSTAL TESTIMONY-ban(22) (PÜNKÖSDI BIZONYSÁGTÉTEL), sokan látták, mekkora konfliktust fog okozni. Senki nem látta tisztábban, mint a szerkesztő, aki a cikkeket írta a témában. Hogyan is lehetne másként?(23)
Ahogy Durham a nézeteit terjesztette a Pentecostal Testimony
lapjain, az 1910-es kezdeti hűhó és harciasság 1911-re háborúvá terebélyesedett. Maga Durham is úgy nevezte a felforrósodott vitát, hogy „az 1911-es csata.” Támadásai a Wesley-féle szentség ellen „csökönyösek és agresszívek”(24) voltak, írásai pedig „sértegetéseket”(25) közvetítettek. Ezt aligha várnánk el egy olyan embertől, akinek a szíve meg van szentelve és telve van Isten szeretetével, akármikor és akármilyen sorrendben is történt állítólag az a megszentelődés! (Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy néhány második áldásos becsmérlőjének és ellenzőjének a válasza sem volt igazán „megszentelt.”) 1911-ben útra kelt, ébredési és tábori összejöveteleken hirdetve a tanítását.
Durham 1911 tavaszán látogatott Los Angelesbe. Az Upper Room Mission-ben (Felházi Misszió) neki szervezett összejövetelekről kitiltották, mert a csoport pásztora megtudta, hogy Durham a befejezett munka tanítást akarja hirdetni. William Seymour azonban keleten prédikált, így Durham az Azusa utcai gyülekezethez fordult (amely ekkorra már nagyon kicsi volt), és az emberek örömmel fogadták. Seymour pulpitusát használva Durham estéről estére kirohanásokat intézett az azonnali megszentelődés, a Seymour szíve számára kedves tanítás ellen. Bár az összejöveteleket sokan látogatták és nagyon sikeresek voltak, az „új tanítás” zavarta Seymour presbitereit, akik visszahívták Seymourt Los Angelesbe a válság kezelésére. Seymour visszatérésekor megkérte Durhamet, hogy többé ne hirdesse a befejezett munka tanítását az Azusa utcában.
Durham
szemtelensége
(egyesek
arroganciának
mondanák) ekkor új magaslatokra emelkedett: Durham megpróbálta megakadályozni, hogy Seymour, akinek a szolgálata alatt megkapta a Szent Szellem keresztséget, a saját pulpitusánál prédikáljon! Hagyom, hogy a pünkösdi kutató, Larry Martin, saját szavaival mondja el a történetnek ezt a részét:
Ahelyett, hogy alávetette volna magát a helyi gyülekezet pásztorának, Durham az összegyűltek elé állt vasárnap reggel, és megkérte az embereket, szavazzanak, akarják-e, hogy ő folytassa a munkát, vagy visszaadja Seymournak. Durham azt mondta, csak „tízen vagy kevesebben” szavaztak Seymourra. Hogyan vehetett részt Durham egy ilyen etikátlan és egoista szellemi
puccsban,
az elképzelhetetlen.(26)
Seymour úgy érezte, nem maradt más lehetősége e hálátlan és illetlen viselkedéssel szemben (majdnem orcátlan elbitorlást mondtam), május 2-án lelakatolta az Azusa utcai misszió ajtóit.(27) Durham leírása Seymour cselekedetéről felnyithatja a szemünket:
…miközben mi prédikáltunk, imádkoztunk és Istent kerestük a misszióban, Seymour cselszövést tervezett, hogyan vegye birtokba az épületet…(28)
Martin így töpreng Durhamnek a kizárásra adott magyarázatáról:
Milyen szerencsétlen dolog Seymourt „cselszövéssel” vádolni, amiért vissza akarta szerezni a saját pulpitusát, miután a pásztori tekintélyét elbitorolta egy korábbi barátja.(29)
Durham még a faji kérdést is bevonta a játszmába:
Amikor kedden elmentünk a misszióba, úgy találtuk, hogy Seymour befolyásolta a misszió néhány vezetőjét, akik ugyanolyan színűek voltak, mint ő,
hogy álljanak mellé, majd bezárták és elreteszelték az ajtót.(30) [kiemelés tőlem]
Durham kibérelt egy másik helyet Los Angelesben. Sok Azusa utcai tagot magával vitt, köztük néhány vezetőt is, és folytatta a városban az összejöveteleit. Az alkalmakat sokan látogatták, és sok áldásról számoltak be. Durham ekkor átköltöztette szolgálatának székhelyét Chicagóból Los Angelesbe.(31)
Durham azonban úgy érezte, nem hagyhatta válasz nélkül a sérelmet, és a Pentecostal Testimony
lapjain így pocskondiázta Seymourt és a szolgálatát:
…Isten megmutatta nekem az igazságot vele kapcsolatban. Őt egyáltalán nem érdekli az Úr munkája… Isten ereje teljesen elhagyta őt… már nem méltó a szentek bizalmára és tiszteletére… Én voltam a legutolsó a szentek között... aki feladtam vele kapcsolatban a reményt… és mindig találtam mentséget számára a kudarcaira és a baklövéseire… A körülmények ezt az igen kellemetlen kötelességet rótták rám.(32)
Más szavakkal, Durham azt mondta népes olvasótáborának, hogy Seymour egy erejét vesztett, levitézlett ember volt szellemileg és szolgálatilag. Ez ugyanaz a William Seymour volt, akiről négy évvel korábban Durham így áradozott:
Csak röviden Seymour testvérről, aki a mozgalom vezetője Isten alatt: ő a legszelídebb ember, akivel valaha találkoztam. Istennel jár és beszél. Az ő ereje az ő gyengeségében van. Úgy tűnik, olyan egyszerű a szíve, mint egy kisgyermeké, ugyanakkor úgy be van telve Istennel, hogy mindig érzed a szeretetet és az erőt, amikor közel kerülsz hozzá.(33)
Durham második áldás elleni tirádái még a leghűségesebb támogatói között is kellemetlen érzést keltettek. Frank Bartleman, utazó evangélista, akit ma az Azusa utcai ébredés krónikásaként ismernek, úgy érezte, elérkezett a tűrése határára, bár továbbra is nagyra becsülte Durham nyilvános szolgálatát és eredményeit.
Végül elhagytam a platformot [Durhamét], mert már nem voltam kész a megtorlás szellemében állni. Úgy éreztem, távol kell maradnom a viszálytól és a vitatkozástól. …az ő szava majdnem törvény lett a pünkösdi missziókban, egészen az Atlanti-óceán partjáig. Túl sok hatalom nem biztonságos egyetlen ember kezében. Az újság, amit munkájával kapcsolatosan elindított,(34) kezdett testi, vitatkozó természetűvé válni, és a régi „kegyelem második munkája” ellen harcolni. Az Úr Szelleme megmutatta nekem, hogy Ő nemsokára meg fogja állítani.(35)
16. The Apostolic Faith (Az apostoli hit), 1907. február-március, 4. old., 2. oszl.; The Azusa Street Papers
(Az Azusa utcai írások), 33. old., 2. oszl.
17. The Apostolic Faith (Az apostoli hit), 1908. január, 1. old., 2. oszl.; The Azusa Street Papers
(Az Azusa utcai írások), 58. old., 2. oszl. Durham természetesen az 1Korintus 2,2 utolsó szavait használja, azaz „Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak köztetek, mint Jézus Krisztusról, mégpedig mint megfeszítettről.”
18. Ez úgy tűnik, ellentmond a korábban megadott dátumnak (március 2.), de Durham február végén érkezett az Azusa utcába, és majdnem egy hét alatt átesett az ő saját „pünkösdjén.” [Megjegyzés: Ez az én lábjegyzetem a Farkas idézethez hozzáadva.]
19. Thomas George Farkas, William H. Durham and the Sanctification Controversy in Early American Pentecostalism
(William H. Durham és a megszentelődés vitája a korai amerikai pünkösdizmusban), 1906-1916; (doktori disszertáció: The Southern Baptist Theological Seminary – Déli Baptista Teológiai Szeminárium, 1993), 134. old.
20. Ez a lebilincselő történet kívül esik könyvünk keretein, de könnyen olvashatóan és nagyon élvezetesen írja le Edith L. Blumhofer és Grant Wacker: “Who Edited the Azusa Mission’s Apostolic Faith?” (Ki szerkesztette az Azusa Misszió Apostoli hit
című kiadványát?) Ez a cikk az
Assemblies of God Heritage
(Assemblies of God örökség) 15-21. oldalán jelent meg, 21. évfolyam, 2. szám, 2001. nyár. Ki a bűnös nőtestvér? A választ elrejtettem valahol a felhasznált irodalom jegyzékben. (Milyen más módon vegyelek rá, hogy elolvasd a könyvek listáját a végén?)
21. William Durham: “The Great Battle of Nineteen Eleven” (Az 1911-es nagy csata). Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel), 2. évfolyam, 6. szám (1912. január); idézi: Farkas, William H. Durham,
144. old.
22. A Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel) Durham szolgálatának kiadványa volt, míg a The Apostolic Faith
(Az apostoli hit) az Azusa utcai szolgálattal volt kapcsolatos. (Nagyon hálás vagyok a hűséges szolgáló aktivistáknak a Flower Pentecostal Heritage Centerben (Flower Pünkösdi Örökség Központ), amiért rendelkezésemre bocsátották a Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel) fennmaradt példányainak és egyéb Durham kiadványoknak a másolatát.) Egyébként, csak hogy fenntartsam az érdeklődésedet, Parham teljesen különálló szolgálatának a kiadványát is úgy hívták, hogy The Apostolic Faith
(Az apostoli hit).
23. Durham “The Finished Work of Calvary—It Makes Plain the Great Work of Redemption,” („A Kárvária befejezett munkája – Egyszerűvé teszi a megváltás nagy munkáját) Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel), 2. évfolyam, 2. szám (1912. május?). Megjegyzés: a CSUPA NAGYBETŰS rész a szövegben az eredetiben is úgy szerepel.
24. Blumhofer, The Assemblies of God: A Popular History.
(The Assemblies of God: Könnyen érthető történelem)(Springfield, MO: Radiant Books [Gospel Publishing House], 1985), 43. old.
25. William W. Menzies, “The Non-Wesleyan Origins of the Pentecostal Movement,” („A pünkösdi mozgalom nem Wesleyánus eredetei”) 81-98. old. in Aspects of Pentecostal-Charismatic Origins,
(A pünkösdi-karizmatikus eredetek részletei) Vinson Synan, szerk.; (Plainfield, NJ: Logos International, 1975), 92. old.
26. Larry Martin, The Life and Ministry of William J. Seymour and a History of the Azusa Street Revival (William J. Seymour élete és szolgálata, és az Azusa utcai ébredés története) (Joplin, MO: Christian Life Books), 287-288. old. Ez a könyv az első egy sok kötetes sorozatban, amelynek a címe The Complete Azusa Street Library (A teljes Azusa utcai könyvtár).
27. A történet egyik ironikus részében, amelyben az igazság furcsább mint a fikció, a pünkösdi történelem rajongói megemlékeznek arról, hogy Los Angelesben Seymour első összejövetele után a gyülekezet, amely meghívta prédikálni, elutasította a tanítását a Szent Szellem keresztségről és a nyelveken szólásról – és bezárták az ajtót előtte! Talán ez az eset is teljes kört írt le.
28. Durham, “The Great Revival at Azusa Street Mission – How It Began and How It Ended,” („A nagy Azusa utcai misszió – hogyan kezdődött, és hogyan lett vége”)
Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel), 1. évfolyam, 8. szám [valamikor 1911-ben; a Pentecostal Testimony-ben (Pünkösdi bizonyságtételben) soha nem adtak meg dátumokat az első szám kivételével]. Egyébként a “The Great Revival at Azusa Street” „A nagy ébredés az Azusa utcában,” amelyről Durham ír, nem az 1906-os kitöltetés, amelyre mindenki úgy gondol, mint a „nagy ébredés,” hanem Durham leírása a saját összejöveteleiről az Azusa utcában 1911-ben!
29. Martin,
Life and Ministry of William J. Seymour
(William J. Seymour élete és szolgálata), 288. old.
30. Durham, “The Great Revival,” („A nagy ébredés”) 4. old.
31. Parham, aki mindig szemben állt Durhammel és a „Durhamizmussal,” állítólag (remélhetőleg nem igaz) szeretetlen kirohanást tett az elhunyttal szemben a
The Apostolic Faith
(Az apostoli hit) kiadványának 1912. decemberi számában. A „Szabad szerelem” című cikkben ezt írta: „Az ember, aki nemrégiben nagy rombolást vitt véghez az apostoli (vagyis pünkösdi) keresztények között a megszentelődés egyértelmű kegyelmi munkájának tagadásával, vagy támogatta, vagy tudtán kívül teret adott a szabad szerelemnek, amely annyira átjárta chicagói szolgálatát, hogy néhány vezető munkását kényes állapotban [azaz házasságon kívüli terhességgel] kellett egy bizonyos házba küldeni. Ez kényszerítette arra a vezetőt, hogy a központját egy időre Los Angelesbe helyezze át…” Lásd a szám 5. oldalát. Igaz lehetett ez? Véleményem szerint nem, mivel csak Parham vádja áll rendelkezésünkre, megerősítés nélkül (1Timóteus 5,19). Igaz, hogy Parhamnek sok kapcsolata volt Chicago környékén, mivel a szolgálati útjai kapcsolatosak voltak Dowie Zion City-jével. Másfelől viszont, a megszentelődés ellenségéről (akinek Parham látta Durhamet) könnyen feltételeztek mindenféle istentelenséget. És nyilvánvaló torzítás (a vegytiszta faji előítélettel együtt) rohamozza meg az olvasót az előző oldalon ugyanebben a cikkben, amelyben Parham kirohanást intéz a keveredő fajok, keveredő nemek „szörnyű, rettenetes szégyene” ellen az Azusa utcában, ami szerinte további „bizonyíték” arra, hogy a „szabad szerelem” Seymour munkájában is jelen volt.
32. Durham, “The Great Revival,” („A nagy ébredés”) 4. old.
33.
The Apostolic Faith
(Az apostoli hit), 1907. február-március, 4. old., 3. oszl.; The Azusa Street Papers
(Az Azusa utcai írások), 33. old., 3. oszl.
34. Azaz a
Pentecostal Testimony
(Pünkösdi bizonyságtétel), amelyből már idéztünk.
35. Frank Bartleman,
Another Wave Rolls In
formerly,
What Really Happened at Azusa Street,
(A második hullám, korábban
Mi történt valójában az Azusa utcában), szerekesztette John Walker, javított és bővített kiadás; (Monroeville, PA: Whitaker Books, 1962), 109-110. old.